Brug værktøjet keywordtool.io til at finde nye søgeord ved at indtaste hvert af dine top 5-20 søgeord i feltet i toppen af siden.
SEO.jpg
petersJuul.jpeg
Peter S. Juul

Digital projektleder

peter.juul@datagraf.dk

Peter er digital projektleder i Datagraf Communications. Han arbejder blandt andet med ledelse af webprojekter, SEO og digital forretningsudvikling.

Hånden på hjertet! Ved du hvilke søgeord dine besøgende søger på for at finde din virksomhed eller organisation på nettet? Hvis ikke, så går I sikkert glip af en masse relevant og potentielt konverterede trafik på jeres website.

Jeres website skal gerne afspejle det, som potentielle kunder og medlemmer efterspørger. Det gælder selvfølgelig helt overordnet. Men hvis indholdet også tager højde for brugernes reelle søgeadfærd, giver det større synlighed og højere placeringer i Google. Derfor skal du bygge jeres website op omkring de rigtige søgeord, så tekster, titler og struktur på siden målrettes det, der bliver søgt på.

Søgeordsanalysen hjælper dig med at finde frem til de søgeord, der volumenmæssigt kan drive mest mulig trafik til jeres website og sidste ende opfylde målet med webindsatsen.

En seriøs søgeordsanalyse kan gennemføres i fem trin.

Trin 1 - Brainstorm for at finde relevante søgeord

Saml en gruppe af personer, evt. fra kommunikation, ledelse og den ansvarlige for websitet, og gennemfør en brainstorm over hvad, der kendetegner jeres organisation, og de tilbud I allerede tilbyder til jeres medlemmer eller kunder.

Husk at tænke jeres forretningsstrategi ind. I skal gerne ende med række emner, termer og/eller ord I gerne vil findes på i søgemaskinerne.

Herefter luses der ud i listen af termer og ord, så de mindst relevante ord skilles fra, og I står tilbage med en nettoliste, der består af ord, som I forbinder jeres branche med, og som potentielle kunder og medlemmer bør finde jer på.

Nettolisten skal kun indeholde de mest relevante søgeord, og antallet af ord skal alt efter størrelsen på jeres website/branche være fra 5-20. Prøv at holde jer inden for dette antal, så det ikke tager for lang tid at udføre de næste trin.

Trin 2 - Relaterede søgeord

Søg i Google på ordene i jeres nettoliste, som blev lavet i trin 1, et ad gangen. Google vil foreslå relaterede søgefraser i bunden af søgesiden, som kaldes lange søgetermer, og gerne består af 2+ søgeord/-sætninger.

Disse relaterede søgninger kan give jer indsigt i, hvad Google finder relevant, og de kan danne inspiration til titler, metabeskrivelser, tekster og blogindlæg. (https://goo.gl/da1nDc)

Trin 3 - Sammensætning af nye søgeord

Brug værktøjet keywordtool.io til at finde nye søgeord ved at indtaste hvert af dine top 5-20 søgeord i feltet i toppen af siden – Husk at vælge sprog.

Alle relevante søgeord vælges ved at afkrydse feltet ud for ordet, så de samles i en liste. Denne liste af søgeord skal kopieres og sættes ind i et Excel-dokument.

Trin 4 – Google Adwords Keyword Planner

Find nye søgeord og termer, som kan bruges i SEO-sammenhænge, ved hjælp af Google Adwords Keyword Planner.

Indsæt ordene fra nettolisten, som du fandt i trin 1 (top 5-20), et ad gangen i Keyword Planner. Kryds de relevante søgeord af i højre side ud for hvert søgeord. Keyword Planner samler nu en liste i højre side.

Når du har fundet alle de relevante søgeord, skal du eksportere og downloade listen som Excel-fil. Alle søgeordene skal kopieres over til det oprettede Excel-dokument, med søgeordene fra de første 3 trin.

Trin 5 – Få antal månedlige søgninger

For at finde ud af hvor høj søgevolumen er pr. mdr. bruges Keyword Planner endnu engang. Du skal indsætte alle de søgeord, der står i din nettoliste i Keyword Planners søgefelt. Det er lige meget om der er dubletter. Keyword Planner fjerner dubletter.

Vælg nu alle de søgeord som du indsatte i søgefeltet, og download denne liste som Excel-fil. Du har nu en masterliste af søgeord og deres månedlige antal søgninger.

Ovenstående fem trin er den simple form for søgeordsanalyse, som giver nye ideer til søgeord/-termer, og deres søgevolumen.

En mere omfattende analyse identificerer også konkurrence, relevans og potentiale på søgeordene, og den bør benyttes ved de store brede branchespecifikke søgeord. Derudover kan den omfattende analyse benyttes til hovedkategorier og andre strategisk vigtige sider.

Sådan bruger du søgeordsanalysen på dit website

Når din søgeordsanalyse er gennemført, skal søgeordene bringes i spil på dit website. Det gør du ved bruge dine søgeord i sidetitler, metabeskrivelse, tekster, URL-struktur samt navngivning og ALT-tekster på billeder.

Da titlen er en af de vigtigste faktorer for at Google kan forstå hvad der er på siden, skal denne for det første indeholde søgeordene der målrettes mod samt et Call-To-Action, hvis formål er at pirre brugere og få dem til at klikke ind på siden.

Metabeskrivelsen kan indeholde næsten 3 gange så meget tekst som titlen. Metabeskrivelsen skal oplyse brugeren om hvad de kan finde på siden, og den skal også indeholde de vigtigste søgeord. I dit CMS bør der være nogle felter, hvor du kan indtaste metainformationer.

Selve teksten skal også baseres på søgeordsanalysen. I overskriften skal du forsøge, at bruge de søgeord, der har flest søgninger, men som også er relevante for det emne, du er ved at skrive om. Dette skal du ligeledes gør gennem teksten.

URL-/sidestrukturen skal opbygges så den inkluderer de søgeord, som du målretter teksten mod. Ex. ”www.eksempel.dk/fagforening-lovgivning”

Billeder skal også optimeres mod dine søgeord. Der er 2 steder du kan optimere; filnavnet, som skal indeholde de søgeord du målretter teksten mod, og ALT-teksten, som er en meta-information, som Google bruger til at se hvad der er på billedet. Her skal du beskrive hvad der er, samt sørge for at dine søgeord indgår i ALT-teksten.

Bruger rejse.jpg

Skab indsigt via brugerrejser og ram plet med din kommunikation

Brugerrejsen giver en helt unik mulighed for at gøre mødet med medlemmerne eller kunderne endnu mere skarpt, og dermed styrke jeres relation.

blogFladdesingTop.jpg

Flat design – kan det nu også være brugervenligt?

Flat design står for et rent og minimalistisk webdesign, der gennem de seneste år har opnået stor popularitet. Men flat design rummer også faldgruber, der kan undgås med et øget fokus på brugervenlighed og ved at skrue på de rette UX-knapper.

Rubrik.jpg

En rubrik er en ven du endnu ikke har mødt

Skriv til billedet. Vær genrebevidst. Og hav en fest. Det er de tre vigtigste dogmer for dig, som skriver magasinrubrikker.