Magasinforsider_Stor_Web.jpg
danield_nyt_dec_2014.jpeg
Daniel Dalsgaard-jensen

Grafisk designer

Daniel.Dalsgaard@datagraf.dk

Daniel er grafisk designer i Datagraf Communications. Han arbejder blandt andet med magasindesign og udvikling af visuelle identiteter.

Du har med garanti oplevet det: at gå på gaden i dine egne tanker, fokuseret på det ærinde, som venter forude og uden at tage notits af de mange mennesker, du passerer. Og pludselig er der et ansigt, der gør krav på din opmærksomhed. Knaldblå øjne, et intenst blik – eller en skæv næse, der gør indtryk og fortæller dig en historie, eller en flig af den.

Sådan er det også med magasinforsider. Eller sådan bør det være.

Når dit magasin ligger blandt reklamerne i postkassen eller står på tåspidserne på kioskhyldens bagerste række, skal det insistere på nærvær. Og tydeligt kommunikere det budskab, som du og dit medie har besluttet, at målgruppen skal modtage.

Det kræver en magasinforside, som – ja, undskyld mit sprog – sparker røv og benene væk under dine læsere. Forsiden er førstehåndsindtrykket. Det kort, der skal trumfe Netflix og sørge for, at den konstante snapchat-summende mobil bliver i lommen. Til fordel for læsetid i dit magasin.

Og hvordan gør man så det? Det får du 6 gode tips til her:

  1. Kommunikér klart
    En forside skal kommunikere de strategiske mål og ambitioner, der er opstillet for magasinet.
  2. Skab et illustrativt koncept
    En forside kan være typografisk, grafisk – båret af f.eks. en illustration, et portræt, et reportagefoto, et iscenesat fotografi etc. Udtryksmulighederne er mange og må gerne variere, men der skal være et tydeligt koncept.
  3. Hav en klar identitet
    Din forside skal være genkendelig men samtidig være en ny oplevelse for læseren hver eneste gang. Brug identitetsskabende grafiske elementer og skab et stærkt og karakterfuldt bladhoved.
  4. Prioritér din forside
    For at opnå et tydeligt og samlet udtryk, skal illustration og tekst komplementere hinanden. Der skal være balance mellem design og indhold – mellem udstyr og henvisninger. Og for gud skyld prioritér! Inddel din forside i niveauer, så læseren ved, hvad der er vigtigt, og hvad der er mindre vigtigt.
  5. Stil krav til fotografen
    Når du vælger fotoet til din forside, får du det bedste ved at briefe fotografen grundigt om dit magasin og den konkrete opgave. Husk at være bevidst om den genre, I går efter; om det er en reportage, en case, et portræt eller interview.
  6. Ram maven med øjnene
    Skab emotionel kvalitet i din forside – f.eks. med øjenkontakt – så den teaser, pirrer, vækker latter, medfølelse eller overraskelse. Arbejd med virkemidler som lyssætning, farvemætning, kontrast, enkelhed, fokus etc. Typografien og farverne er grafisk håndteret, så resultatet bliver kontrastrigt og spændingsfyldt.

Husk - det er i et tæt samarbejde mellem redaktør, designer og fotograf, at du skaber den bedste forside. Det ansigt, der skiller sig ud i mængden.

Rubrik.jpg

En rubrik er en ven du endnu ikke har mødt

Skriv til billedet. Vær genrebevidst. Og hav en fest. Det er de tre vigtigste dogmer for dig, som skriver magasinrubrikker.

blogFladdesingTop.jpg

Flat design – kan det nu også være brugervenligt?

Flat design står for et rent og minimalistisk webdesign, der gennem de seneste år har opnået stor popularitet. Men flat design rummer også faldgruber, der kan undgås med et øget fokus på brugervenlighed og ved at skrue på de rette UX-knapper.

Fem måder at vække print til live_1.jpg

Fem måder at vække print til live

I et medielandskab, hvor det er en stadig større udfordring, at fange målgruppens opmærksomhed, er nytænkning og kreativitet afgørende. Både når det gælder print og digital. Heldigvis udelukker det ene ikke det andet, men kan sammen give en unik brugeroplevelse.