Femraadtil.jpg
Anette02.jpg
Annette Bach

Administrerende direktør

annette.bach@datagraf.dk

Annette Bach er administrerende direktør for Datagraf Communications. Hun arbejder blandt andet med kommunikationsrådgivning og forretningsudvikling.

Det er aldrig for sent at arbejde med god kommunikation. Mulighederne for at forbedre er nærmest uendelige, og kommunikation er en rejse uden slutdestination. Derfor kan det være værdifuldt at prioritere indsatserne, så du som kommunikationsansvarlig sikrer, at de initiativer, du og din afdeling, rent faktisk gennemfører også er dem, der har den største indflydelse på jeres kommunikationsmål. Det vil jeg prøve at bidrage til med fem råd til fokusområder i 2018.

1. Strategi og koncept for digitalt indhold

En virksomheds digitale tilstedeværelse kan hurtig blive en rodet affære. Gammelt indhold blandet med nyt, leveret fra flere afdelinger med forskelligt fokus, genbrugt fra andre formater uden at blive formateret til mediets præmisser.

Det er derfor en rigtig god idé at udarbejde en strategi og et koncept, som sikrer, at alt det digitale indhold, målgruppen eksponeres for, understøtter et veldefineret formål. Både hvad angår det du gerne vil have målgruppen til at tænke, føle eller gøre, det visuelle udtryk, samt hvordan det enkelte medie konsumeres. Sidstnævnte er altafgørende for hvor godt din kommunikation bliver modtaget. 

2. Mestre Micro-Moments

Micro-moments er alle de tidspunkter på dagen, hvor vi udnytter ventetid eller korte pauser til instinktivt at gå på mobilen for at blive underholdt, finde information eller foretage et køb. For mange målgrupper foregår langt de fleste søgninger og handlinger på disse tidspunkter, og de er ladet med intention.

Det giver derfor rigtig god mening at forstå og forudsige de primære micro-moments i din målgruppes kunderejse, da flertallet har præference for de brands, der leverer på behovet. Indholdet skal være let tilgængeligt, dvs. et klik væk, hurtigt at afkode og brugbart i forhold til det konkrete behov. At mestre disse korte men meget konkrete interaktioner med din målgruppe er afgørende for at opbygge tillid og langvarige relationer.

3. Video vigtigere end nogensinde

Det er bestemt ingen nyhed, at vi ser mere og mere video.  YouTube har for eksempel overhalet tv-stationerne i forhold til antal seere blandt yngre målgrupper, og Facebook melder om, at der bliver set mere end 8 mia. videoer om dagen.

Udviklingen er drevet af, at langt flere platforme understøtter videoindhold, øget brug af smartphones samt en naturlig stigning i engagerende og underholdende videoindhold. Og udviklingen vil fortsætte i 2018 drevet af både sociale medier og mere interaktive formater som 360 graders video samt swipe-to-buy lag.

Det betyder, at din målgruppe forventer at få en dybere og mere visuel oplevelse online, og det er derfor essentielt at tilbyde din målgruppe videoindhold af høj kvalitet for at skabe relationer og interaktion fremadrettet. 

4. Personaliseret og kunde-centrisk indhold

Der har længe været tale om, at personaliseret indhold, eller indhold der er tilpasset den enkelte bruger, er mere effektivt end standardiserede budskaber. Det er stadig gældende i meget høj grad, men herhjemme er denne udvikling stadig primært drevet af de større annoncører, der med forskellig succes har påbegyndt rejsen mod Marketing Automation.

Kommunikationsafdelingerne kunne lære meget af de større annoncører. Det kræver ikke voldsomt meget at skabe et dynamisk website, som tilpasser sig den profil, der besøger sitet og dermed bliver mere relevant. Det er også forholdsvist nemt at lave en kundedatabaseanalyse, der kan inddele modtagerne af dit nyhedsbrev i segmenter og danne grundlag for opsætning af automatiserede regler, som optimerer dit flow og performance. Det kaldes Smart Content, og det performer så godt, som det gør, fordi det netop tager afsæt i indsigter om målgruppen og øger relevansen af din kommunikation.

5. Overvej om I er organiseret optimalt

Det sidste råd handler ikke så meget om kommunikation men mere om organisation. Når måden vi skal kommunikere på ændrer sig fra planlagt, ensartet og mediespecifikt til agilt, differentieret og kanalneutralt, stiller det enorme krav til, hvordan I samarbejder internt i organisationen.

Alle kontaktpunkter bør tænkes ind i alle initiativer, både hvad angår design og data, så kunderejsen er ensartet og målbar. Dem der lykkes bedst med det, er dem der formår at nedbryde de famøse interne siloer mellem f.eks. kommunikation og IT. Mit bedste råd er derfor både at re-tænke den interne struktur og omfavne matrix-tankegangen samt at vurdere, hvilke ressourcer I måske mangler for at lykkes.

Jeg håber at 2018 bliver det år, hvor du som kommunikationsansvarlig lykkes med så mange af dine initiativer som muligt.

SEO.jpg

Søgeords­analyse trækker den rigtige trafik til dit website

En søgeordsanalyse hjælper dig med at finde de søgeord, der driver mest mulig trafik til dit website. Samtidig får du mere relevant trafik og en højere konverteringsrate.

Bruger rejse.jpg

Skab indsigt via brugerrejser og ram plet med din kommunikation

Brugerrejsen giver en helt unik mulighed for at gøre mødet med medlemmerne eller kunderne endnu mere skarpt, og dermed styrke jeres relation.

blogFladdesingTop.jpg

Flat design – kan det nu også være brugervenligt?

Flat design står for et rent og minimalistisk webdesign, der gennem de seneste år har opnået stor popularitet. Men flat design rummer også faldgruber, der kan undgås med et øget fokus på brugervenlighed og ved at skrue på de rette UX-knapper.