Fem måder at vække print til live_1.jpg
karen_marie_sinding.jpg
Karen Marie Sinding

Forretningsudvikler

karenmarie.sinding@datagraf.dk

Karen Marie er forretningsudvikler i Datagraf Communications. Hun arbejder blandt andet med konceptudvikling, branding og salg.

Imens vi bliver mere og mere digitale, er der stadig masser af gode grunde til at elske print.

At have et trykt magasin i hånden giver en sanselig oplevelse af et brand. Det skaber ro og fordybelse. Og det er samtidigt påvist, at når vi læser en tekst på papir, får vi en mere varig forståelse af indholdet, end når vi læser på en skærm.

Men hvorfor ikke udforske kombinationen af print og digital? Og forbinde medierne i innovative kommunikationskoncepter? Her har vi samlet fem inspirerende eksempler, der vækker print til live gennem digitale greb.

#1 Sæt lyd på

Verdens første DJ-pult i pap så dagens lys, da Pizza Hut lancerede en særlig udgave af deres pizzabakker. Gennem brug af blæk, der leder elektricitet, fik Pizza Hut’s kunder en ekstra fornøjelse ud af pizzabakken, når de førte fingrene hen over pappet og oplevede at musik strømmede ud. Det britiske bureau Novalia står bag konceptet. Her fortæller founder Dr. Kate Stone om casen

#2 Tredimensionelle nyheder

Et eksempel fra avisernes verden er The New Yorker. I deres årlige Innovators Issue fra 2016, gjorde de forside og bagside levende gennem augmentet reality. En teknologi, der tilføjer et digitalt lag til virkeligheden, ligesom vi kender det fra Pokémon Go eller Snapchat-filtre. Ved brug af app’en Uncovr, kunne læseren se avisen forvandle sig til levende billeder på skærmen. Se en video af casen

#3 Levende historier i statiske produkter

Teknologien giver os mulighed for at interagere med produkter, der i traditionel forstand ikke er et medie. Det har den franske tapet-virksomhed Castorama udnyttet i deres ”The Magic Wallpaper”. Med det magiske tapet på væggen, kan Castoramas kunder scanne tapetets figurer og opleve dem blive levende på skærmen i historier, målrettet børnene ved sengetid. Se mere om The Magic Wallpaper

#4 Kropslig kommunikation

Også i kontekster, vi ikke sædvanligvis forbinder med kommunikation, kan kombinationen af print og digital udnyttes. Piano Stairs er et eksempel på en mere kropslig interaktion i byrummet, fremfor foran skærmen. Trappen, der både ligner og lyder som et klaver, når man går derpå, har fået stor opmærksomhed verden rundt. Se eksempler på Piano Stairs fra hele verden

#5 Meget mere end en læseoplevelse

Herhjemme ser vi også at augmentet reality har gjort sit indtog i journalistikken. I 2016 lancerede SE og HØR app’en ”Mit SE og HØR”, der giver læserne adgang til et digitalt lag af endnu mere indhold. Læseren kan scanne alle redaktionelle sider med app’en og åbne for ekstra indhold, der kommer til live gennem billedgengivelse. Læs mere om app'en

Kend din målgruppes medieadfærd

Før du kaster dig ud i konceptudvikling i krydsfeltet mellem print og digital, er det altafgørende, at du sætter dig ind i din målgruppes medieadfærd. Hvilke kanaler tyr de til, når de søger det indhold, du kan levere? Og hvordan kan dit indhold målrettes modtageren i koncepter, der kombinerer print og digital?

Tag temperaturen på, hvor teknologivant målgruppen er, for at vide hvilken type interaktion, de er parate til at indgå i. Har du at gøre med digitalt indfødte, kan du skrue op for kompleksiteten i dit koncept – og vice versa.

Når det er sagt, kræver det også en vis portion mod at nytænke sine medier, og udfordre den traditionelle tilgang til print. Du skal ikke være bange for at lade dine kunder, medlemmer eller abonnenter opleve indhold på print gennem et digitalt filter. Men du skal huske at holde fast i gode printformater, når de understøtter både forretningen og målgruppens behov.

SEO.jpg

Søgeords­analyse trækker den rigtige trafik til dit website

En søgeordsanalyse hjælper dig med at finde de søgeord, der driver mest mulig trafik til dit website. Samtidig får du mere relevant trafik og en højere konverteringsrate.

Rubrik.jpg

En rubrik er en ven du endnu ikke har mødt

Skriv til billedet. Vær genrebevidst. Og hav en fest. Det er de tre vigtigste dogmer for dig, som skriver magasinrubrikker.

Bruger rejse.jpg

Skab indsigt via brugerrejser og ram plet med din kommunikation

Brugerrejsen giver en helt unik mulighed for at gøre mødet med medlemmerne eller kunderne endnu mere skarpt, og dermed styrke jeres relation.