Mesterlig rubrik inspireret af Magrittes berømte tegning af en pibe, som ikke er en pibe – eller er den? Set i Nordea Private Bankings magasin Share.
Rubrik.jpg
julie.jpeg
Julie Bondo Gravesen

Redaktør

Julie.Gravesen@datagraf.dk

Julie er redaktør i Datagraf Communications. Hun arbejder blandt andet med konceptudvikling, redaktionel udvikling og drift af trykte magasiner.

Du kender Magrittes billede af en pibe med teksten ’Ceci n'est pas une pipe’, ikke? Forleden så jeg et genialt magasinopslag, som fik mig til at tænke på Magritte. Det var i et tema om plantebaserede erstatninger for kød, fisk og mælk i Nordea Private Bankings kundemagasin Share. Til højre var der et billede af, hvad der så ud som fem bøffer lavet af hakket oksekød. Til venstre rubrikken ’Dette er ikke kød’.

Hvorfor er sådan et opslag så godt? Fordi sammenstødet mellem rubrik og billede et øjeblik får meningen til at bryde sammen. Det pirrer vores nysgerrighed. Læseren vil æde sin gamle hat på, at det, vi ser, er kød. Men rubrikken påstår helt firkantet det modsatte. Og så er der kun en ting at gøre: Gå om bord i underrubrik og brødtekst og finde ud af, hvordan det hænger sammen. At rubrikken citerer et af kunsthistoriens mest ikoniske værker gør den kun endnu bedre.

"He comes first"

Nogle af de absolutte verdensmestre i at sætte rubrikker og billeder sammen er amerikanske Vanity Fair. I foråret 2017 bragte sladdermagasinet en reportage om dynamikken mellem Melania og Donald Trump. ’He comes first’ lød rubrikken. Billedet viste Trump på indsættelsesdagen, på vej op ad magtens trappe til Obamaerne, med Melania i baggrunden.

Vanity Fairs opslag er rendyrket magasinkunst. Rubrikken er på en gang mundret og raffineret, og i kombination med billedet skaber den et samlet udtryk, som er større end summen af delene. Og sådan skal det være med magasinrubrikker. De behøver ikke at fortælle alt. Men de skal drille, synge, lege og sætte noget i gang. Det betyder ikke, at du har frit slag. For rubrikker bør følge den genre, du udtrykker dig i. Det gør det ligetil for læseren at afkode, hvad hun skal i gang med, og det giver visuel variation.

Brug citat - eller navne

I interview-sammenhæng kan du med fordel vride rubrikken som et citat, forudsat at du har et lækkert et, som kan bære det: ”Jeg har aldrig plejet en grøntsag” (Sygeplejersken). 

Eller hvad med at hente inspiration i engelske og amerikanske magasiner, hvor man ofte bruger hovedpersonernes navne som rubrikker? Det er begyndt at vinde indpas i Danmark, fx på Ud & Ses faste side Min måned, hvor et interview med Rasmus Bjerg slet og ret hedder ’RASMUS BJERG’.

Overrumpl din læser

Monumentale magasinrubrikker, dem der driller, synger, leger og overrumpler læseren, skrives altid til billedet, som eksemplet fra Vanity Fair viser. Rubrikken ’He comes first’ lever kun i kraft af det billede, den ligger oven på. Så lad aldrig din rubrik glide ukritisk videre fra word-dokumentet til layoutet. Hold dine rubrikker i hånden, kæl for dem og plej dem og bliv ved at udfordre dem, til dine opslag emmer af overskud, humor og originalitet.

Træk på kulturen

Er du rigtig dygtig, begynder du at trække på referencer fra kunsten og kulturen og tilter dine rubrikker blidt, enten ved at turnere det kendte udtryk eller ved at sætte klicheen sammen med det rigtige billede, så der opstår noget nyt.

Jeg husker stadig en artikel om marmelade i magasinet Scandinavian Living. Dusty Springfields gamle hit ’What have we done to deserve this?’ blev til ‘What have we done to preserve this?’ Dyrk den slags.

Brug parafraser

Gå uden om de skamredne udtryk. Hvor mange gange har man ikke set parafraser over ’Frøken Smillas fornemmelse for sne’ og ’Zen og kunsten at vedligeholde en motorcykel’? Men gå endelig om bord i hele arven af popsange, også dig der gerne vil være seriøs. Tænk bare på The Economists forsiderubrik efter Silvio Berlusconis genvalg. Oven på et nydeligt foto fra præsidentens pressetjeneste stod der: ’Mama mia – here we go again’.

Magasinforsider_Stor_Web.jpg

Seks designtips der får magasin­forsiden til at sige kapow!

Magasinforsidens design skal skille sig ud i mængden, og tydeligt kommunikere det budskab, som du og dit medie har besluttet, at målgruppen skal modtage.

Fem måder at vække print til live_1.jpg

Fem måder at vække print til live

I et medielandskab, hvor det er en stadig større udfordring, at fange målgruppens opmærksomhed, er nytænkning og kreativitet afgørende. Både når det gælder print og digital. Heldigvis udelukker det ene ikke det andet, men kan sammen give en unik brugeroplevelse.

Infografik foto.jpg

Få det svære budskab til at glide ned med infografik

Kæmper du nogle gange med at formidle komplekst stof, så det bliver overskueligt og simpelt? Så kan det være, du skal bruge infografik, for infografik gør din kommunikation effektiv, hvis det bruges på rette tid og sted.